Er du utålmodig?

03/12/2015

Du har akkurat startet med CrossFit og har vært med på mange WOD’er og begynner å bli fortrolig med alle uttrykkene. HSPU, AMRAP, Unbroken, RX, DU, EMOM, airsquat, clean & jerk, T2B og bear crawl er ikke lenger «gresk». Og du begynner å bli utålmodig.

 

 

For er det ikke på tide at du klarer noen double unders snart? Du burde da klare å stå på hendene etter en måned med CrossFit? Er vel på tide å få lov til å bruke noe annet enn medisinballen når det står clean på programmet?

 

Eller er det ikke?

Litt avhengig av bakgrunnen din, så tar mye av dette tid. Og terping. Det holder ikke med å være med på WOD 3 ganger i uken for å få til double unders om du aldri har tatt en før.

 

Er du livredd for å se verden opp ned, må du trene på å stå på hodet en god stund før du tør kaste deg opp mot veggen med bena først. Kom før WOD eller bli igjen etterpå. Bruk Open Gym, da er det alltid noen tilstede som kan gi deg tips og råd.

Bruk litt tid på å trene hjemme, kjøp deg en "AbMat" og øv på å stå på hodet hjemme. Sprit opp snømåkingen i vinter! 

Et hoppetau koster ikke mange kronene, og du kan hoppe overalt. Ta det med på hytta, ferie og jobbreise. For noen av oss tar det et halvt år å klare 5 stykker etter hverandre, andre fikser det fort som bare det. Vi er alle forskjellige, ikke gi opp, du klarer det til slutt!

Og selvom det virker umulig å skulle hoppe opp på boksen en dag, så vil du klare det! Men du må pushe deg selv og stadig legge på flere skiver når du velger å skalere box jump til skiver. Vi legger til rette for deg, men du må gjøre jobben. 

 

Når det gjelder teknikk på ulike løft så anbefaler vi også en del egentrening i tillegg til vanlige WOD. Siden CrossFit dreier seg om konstant varierte bevegelser, vil du i løpet av et par treningsuker med faste treningsdager være innom veldig mye forskjellig og du kan risikere å ikke gjøre samme øvelsen mer enn et par ganger i løpet av et par uker. Og for å bli god på noe må man gjøre det ofte! Så "lider" du av utålmodighet anbefaler vi at du bruker litt tid på Open Gym, film deg selv og vær kritisk. Det er utrolig mye å lære av å filme seg selv. Og det blir ikke sett rart på hos CrossFit Fønix om du fillmer øvelsene dine. Be om tips og råd og se på teknikkfilmer på You Tube. 

 

Vi tror årsaken til at mange blir hektet på CrossFit er den samme som grunnen til at man ikke går lei; det er alltid noe nytt å lære, man blir aldri utlært, samtidig som vi alle har små seiere underveis.

 

Her om dagen stod Bente på hendene for første gang, etter et drøyt halvår på Fønix. Maren klarte 40 double unders unbroken etter et år med CrossFit. Emily fikk sin første Bar Muscle Up i november og Luu sine første Overhead Squat. Dette kommer ikke sånn helt uten videre, men med masse trening og terping. 

 

Så ha tålmodighet, men vær ivrig, lærervilig og ydmyk! Vi gleder oss til å se dine små og store seiere hos CrossFit Fønix.

Og husk at du kan fint trene CrossFit uten å måtte stå på hendene, klare pull ups, snatche, cleane og alt det der! Alt kan skaleres, vi lover deg treningsglede uansett. 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Siste nytt

August 16, 2017

August 13, 2017

Please reload

Arkiv
Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram App Icon

Adresse :
Nedre Storgate 31, 
3015 Drammen

info@crossfitfonix.no

+47 466 12 724

 

FOR MEDLEMMER:

Fønix Lounge (Facebook)

OPEN GYM (Facebook)

 

Åpningstider:

Mandag - Søndag: Se timeplan 

@ Crossfitfonix created with Wix.com

Finn oss: